Barcelona

Sants-Montjuïc

Notícia

Parlem amb els veïns del carril bici


El dilluns 13 de març de 2017, en un acte conjunt organitzat pels casals d'ERC de Sants-Montjuïc i Les Corts, i amb la presència des consellers de districte d'ERC, Jordi Castellana (Les Corts) i Marta Alonso i Jordi Fexas (Sants-Montjuïc), es va debatre sobre la configuració del carril bici al carrer de Joan Güell

L'acte comptà amb un nombre important d'assistents que ompliren de gom a gom el local d'ERC Sants-Montjuïc, al carrer Miquel Àngel, 51. Us oferim algunes imatges de l'acte:




A l'acte el conseller Jordi Fexas destacà el fet que ERC aposta i apostarà per la bicicleta i altres mitjans públics com a una possibilitat de transport sostenible i per tant des d'ERC mai s'ha plantejat l'eliminació del carril bici. Tot i això, la configuració del carril bici per Joan Güell es dugué a terme des de l'ajuntament, com moltres altres actuacions seves, sense la necessària consulta amb els veïns del carrer i aplicant un model de distribució d'espais entre vianants, bicicletes i cotxes, que no és necessàriament el més adient.

Destacà que després d'un temps de funcionament hi ha hagut crítiques dels veïns i dels comerciants del carrer, degut a la congestió de càrrega i descàrrega i la perillositat pels vianants, ciclistes i vehicles que entren i surten d'aparcaments i carrers laterals (manca de visibiltiat, velocitat inadequada...) i que per això, conscients del malestar en alguns sectors veïnals, ERC està intentant trobar alternatives per millorar l'actual configuració i també per sentir les opinions dels veïns.

Ja que Joan Güell uneix Les Corts i Sants, s'ha comptat amb la participació dels nostres companys de Les Corts, i en aquest sentit el conseller Jordi Castellana, indicà les possibles alternatives al model actual que s'han pensat des d'ERC, però que no tenen per què ser les que els veïns desitgin: Com a primera possible opció es planteja la de deixar-ho tot igual que està. En aquest sentit hi ha una bona connexió entre Sants i Les Corts mitjançant el carril bici, però hi ha problemes de perillositat en alguns trams, així com de congestió per descàrregues i per recollida d'escombraries, que probablement s'agreujaran amb el pas del futur bus V5 de la xarxa ortogonal. Es proposa si més no introduir zones de càrrega i descàrrega a la meitat de cada illa per a evitar la congestió de les cantonades, amb rampes adients per pujar i baixar materials Com a possible segona opció es proposa deixar el carrer Joan Güell amb només un carril bici de baixada i plantejar la pujada per Galileu, convertint-lo en un carrer pacificat. El gran avantatge d'aquesta opció és disminuir la perillositat, sobre tot si s'afegeixen zones de càrrega i descàrrega a la meitat de cada illa, però com a element en contra hi ha el fet que caldrà limitar la velocitat del carrer Galileu al voltant dels 10 km/h ja que hauran de conviure bicis, vianants i cotxes sense carril bici específic Una tercera opció seria mantenir dos carrils centrals amb prioritat per bicicletes al carrer Joan Güell. Com a avantatge hi ha la separació de bicicletes i càrrega i descàrrega, però pràcticament acaba amb el carril bici i a més no tenim forma de garantir el compliment de les prioritats Seguidament es donà un animat debat amb els veïns amb diferents opinions que incidien en els mateixos aspectes. Molts dels veïns eren usuaris de la bicicleta i molts d'ells proposaven una xarxa de carrers pacificats entre Sants i Les Corts i la pujada i baixada per carrers amples, per exemple el carrer Badal i Numància. Algun altre indicava que la solució real consisteix en evitar el tràfic rodat a Barcelona, incloent aparcaments dissuasoris i eliminant places d'aparcament, cosa que l'ajuntament no sembla disposat a fer. També s'indicà que la Guàrdia Urbana hauria de tenir un paper important en el moment de fer complir les normatives, cosa que no sembla fer.

Els veïns seguiran discutint les possibles propostes i des d'ERC els hem ofert assumir com a nostra qualsevol proposta que tingui un consens ample dels veïns. Com no seria més perquè aquest ha de ser l'objectiu de qualsevol organització política responsable i representativa: estar al costat dels ciutadans per millorar-ne la vida.