Barcelona

Sant Andreu

Notícia

Comunicat d’ERC Sant Andreu sobre la Meridiana


El GM d’ERC Sant Andreu reclama a Colau un debat més ampli, rigorós i participatiu sobre la Meridiana per tal que tingui en compte tots els reptes que té actualment el Districte en relació a la mobilitat


El debat i la reflexió sobre la Meridiana, aquesta autopista urbana que travessa i, en molts casos, divideix els barris dels districtes per on transcorre, ha vingut per quedar-se.

El debat entorn a la mobilitat i la sostenibilitat és una de les grans qüestions pendents al Districte, i, per suposat, a tota la ciutat. Actualment als nostres barris tenim per davant grans reptes en relació a la mobilitat que cal afrontar: estem pendents de la implementació de la pacificació del carrer gran de Sant Andreu –del qual ja s’ha licitat l’avantprojecte-, de la ubicació a la via pública (Carrer Sant Adrià) del mercat de Sant Andreu, dels problemes de mobilitat al barris del Bon Pastor i Sant Andreu com a conseqüència de l’impacte del Centre Comercial La Maquinista, de la reforma de la Rambla de Sant Andreu, de la connexió de la Rambla Prim amb Onze de setembre, de l’ultima fase del desplegament de la xarxa ortogonal d’autobusos, de la necessitat d’un busos de barri que donin cobertura als veïns en les seves necessitats diàries (Baró de Viver, Congrés i Els Indians, etc.), de la reforma de l’Estació de Sant Andreu Comtal i, per suposat, de la construcció de l’Estació del TAV i l’adequació dels seus entorns – entre ells, el cobriment de la llossa de les vies-. Amb tots aquests debats sobre la taula, ara el Govern de la ciutat planteja el de la Meridiana de manera aïllada, sense tenir en compte la seva interrelació amb totes les altres qüestions de gran impacte sobre la mobilitat i la sostenibilitat al districte de Sant Andreu, a Barcelona i, en general, a tota l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

Des d’ERC Sant Andreu fa temps que tenim clar que cal afrontar aquest debat de manera urgent i des d’una perspectiva més àmplia. Com a mostra, en el passat Consell Plenari d’octubre a Sant Andreu, des del Grup Municipal d’ERC vam presentar una proposició, aprovada per unanimitat per tots els grups, posant ja sobre la taula la necessitat d’entomar el debat sobre el futur d’aquesta via i de la mobilitat, no només al districte i a la ciutat, sinó amb un clar accent metropolità. Ho vam fer posant de manifest la necessitat de treballar des del rigor i la participació per no fer recaure els costos d’aquets projectes sobre un veïnat ja prou castigat pel retard històric d’inversions en mobilitat als nostres barris.
Per altra banda, des d’ERC Sant Andreu no podem entendre com el govern de la ciutat ha menystingut la participació de la ciutadania en l’elaboració de les propostes per a la reforma de la Meridiana. I és que la taula de seguiment de reforma de la Meridiana es va constituir fa un any, s’ha reunit dues vegades i a la tercera, per sorpresa i sense coneixement previ per part dels actors i societat civil implicada en aquesta històrica reivindicació, es van presentar quatre opcions, una d’elles clarament defensada pel govern sense cap tipus de diàleg previ.

Des del Grup Municipal d’ERC Sant Andreu creiem que per valorar les alternatives presentades, abans necessitem conèixer els estudis sobre l’impacte de la mobilitat en el conjunt del Districte i de la ciutat, des de Ciutat Meridiana fins a Glòries, i que donin resposta a com es canalitzarà tot el trànsit que avui en dia passa per la Meridiana. Considerem que aquests estudis han d’anar també acompanyats d’una aposta ferma pel transport públic i de les inversions pendents en el sistema de rodalies, que prioritzi l’ús per a vianants i bicicletes, amb mesures dissuassòries en l’ús del vehicle privat, com ara la implementació de pàrquings dissuasius a l’exterior de la ciutat. Tot això, per descomptat, ha d’anar de la mà d’un diàleg previ, constructiu i realista amb totes les institucions implicades: des de la Generalitat de Catalunya fins als diferents municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona amb qui ja s’hauria d’estar abordant el debat. Fins que tot això no es tingui en compte, no podem sinó pensar que el Govern de la ciutat segueix venent fum, a cop de titular, jugant amb les esperances d’un veïnat que busca viure en uns barris més sostenibles i més humans.