Barcelona

Poblenou-Besòs

Notícia

El tramvia per la Diagonal: una oportunitat pels barris del Poblenou


Unir les xarxes del tramvia és una decisió que porta ja massa temps tancada als calaixos. Anys d'indecisions i d'incertesa ens han fet perdre bones oportunitats per ampliar la nostra xarxa metropolitana de transport, per això trobem que és el moment, sense perdre més temps, d'encetar una infraestructura central per a la ciutat que serà equivalent a una línia de metro, però amb un cost molt més reduït i un munt d'avantatges.
 
Fa setmanes es van presentar els estudis tècnics, es van valorar totes les opcions proposades i es va assenyalar que la unió del tramvia per la Diagonal era l'opció més econòmica i eficient. Caldrà, però, assegurar que el projecte final que presenti l'Ajuntament compleixi amb els mateixos criteris que els estudis que l'avalen. També és necessari que hi hagi consens, que no es faci d'una infraestructura troncal com aquesta un escenari de picabaralles polítiques o mediàtiques. És una aposta de futur, i com a tal ha de ser consensuada i compartida per la societat en el seu conjunt.
 
Els estudis xifren en 2.300 les tones de CO2 que es deixaran d'emetre cada any gràcies al tramvia per la Diagonal. Recordem que cada dia moren 10 persones a causa de la contaminació. És una prioritat sanitària fer tot el possible per millorar la qualitat de l'aire i salvar vides. Amb el tramvia per la Diagonal estalviarem 12.500 cotxes circulant per la ciutat cada dia. A l'estalvi de contaminació atmosfèrica haurem de sumar-li la reducció de la contaminació acústica, ja que la unió del tramvia en superfície i la reducció de trànsit que comporta millorarà la qualitat de vida a la ciutat. Altres opcions, com la línia de bus al llarg de l'avinguda, generen més trànsit, congestió, contaminació i molèsties.
 
A banda de les àrees de la Diagonal ja cobertes pel tramvia, la part central de l'avinguda està col·lapsant l'actual xarxa de bus, que tot i les noves línies horitzontals i verticals (Xarxa Ortogonal, una proposta d'ERC) no pot donar servei a tota la demanda. S'imposa una solució urgent, que estalviï temps als viatgers i pugui absorbir tota aquesta demanda de transport. El tramvia per la diagonal té una capacitat de 8.000 viatgers/hora, suficient per cobrir la demanda actual i la que es projecta per als propers anys.
 
Connectaria el Poblenou amb les 9 ciutats metropolitanes, amb 450.000 habitats a menys de 500 metres d'una parada del Tram. Potenciaria una infraestructura que per als nostres barris és crucial, ja que els nous desenvolupaments turístics en projecte, nous campus universitaris, noves oficines i equipaments a l'àrea del 22@, tot això necessitarà una bona xarxa per acollir la nova demanda.
 
De totes les opcions plantejades, unir el tramvia per la Diagonal és la que millors costos/beneficis ofereix. I també és la que genera menys costos de manteniment i de subvenció del bitllet. Recordem que el cost per viatger del tramvia és de 0.71 euros, a molta distància del cost del bus (1.47 euros per viatger). Significaria també una reducció important del temps de desplaçament i una clara millora de la connectivitat del Poblenou amb la resta de la xarxa metropolitana de transport públic.
 
Des d'ERC apostem per l'opció que més redueixi la contaminació, que ens estalviï trànsit en superfície, que tingui un bon retorn social i que millori la connectivitat dels nostres barris amb l'entorn metropolità. Per això hem exigit, en el seu moment, que l'Ajuntament de Barcelona contempli els estudis de totes les opcions possibles. I per això exigirem que el projecte tècnic que es presenti a la ciutadania sigui el més eficient en termes econòmics, socials i mediambientals. El nostre compromís és unir el tramvia per la Diagonal, amb les garanties tècniques que cal.