El grup municipal d'ERC i el govern municipal de l'Ajuntament de Barcelona han arribat a un acord
perquè les bonificacions de la targeta de transport públic T-12 – que ja s'aplicaven als joves de 13 i 14 anys – s'apliquin també als joves de 15 anys, és a dir, fins a complir els 16. L'acord presentat per
Alfred Bosch (ERC) i l'alcaldessa de Barcelona,
Ada Colau, suposa que es destinin 1,9 milions d'euros per tal d'oferir títols de transport públic gratuïts o a meitat de preu en funció del nivell de renda de les famílies, en base a l'IPREM*.
Alfred Bosch considera que
“l'acord al qual hem arribat avui és històric perquè per primera vegada tots els joves fins als 25 anys tindran algun tipus de descompte”. Cal tenir en compte que dels 16 als 25 anys ja existeix la T-Jove i ara s'ha aconseguit bonificar els joves de 15 anys que fins ara estaven exclosos. Pel republicà
“posem la primera pedra per garantir una tarificació del transport públic social i progressiva”.
“Les deduccions que hem aconseguit són molt importants, fins a complir els 16 s'aplicaran bonificacions del 100%, 75% i 50% en funció de les rendes”, ha explicat Bosch.
Així doncs, les rendes més baixes tindran el bitllet del transport públic gratuït. En aquest sentit, el líder d'ERC s'ha mostrat satisfet perquè “hem assolit un pacte que afavorirà els joves i les famílies de la ciutat”.
Es tracta d’una mesura de tarifació social que pretén facilitar l’accés al transport públic de la població més jove i que va més enllà de l’acord tarifari que s’ha consensuat amb les administracions que constitueixen l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) per aquest 2016 i que ja incloïa l’ampliació de la T-12 fins als 14 anys.
Amb aquesta mesura complementària, els joves de Barcelona de menys de 16 anys també tindran accés a tarifes socials per viatjar de forma il·limitada per la xarxa de transport públic del sistema tarifari integrat. Per tal d’accedir a aquests descomptes s’hauran de verificar tres premisses:
Tenir 15 anys
Estar empadronat a Barcelona
Nivell de renda i bonificació segons la taula:
Nivell de renda per unitat de consum i per persona*
Abonament proposat
Cost de l’abonament
< 1 IPREM
T-Jove**
Gratuït
< 2 IPREM
T-Jove**
50% del cost
> 2 IPREM
T-Jove**
Sense bonificació
* Es calcula per tenir en compte economies d’escala a les llars. S’obté dividint la renda total de la llar entre el nombre d’unitats de consum. Les unitats de consum es calculen utilitzant l’escala de l’OCDE modificada, que concedeix un pes de 1 al primer adult, un pes de 0,5 a la resta d’adults i un pes de 0,3 als menors de 14 anys.
** O títol equivalent vàlid per Autobusos i Metro (TMB)
El pressupost que es destinarà per fer efectiva aquesta tarifació social serà d’1,9 milions d'euros. Tant el govern municipal com ERC comparteixen l’aposta per avançar cap a una major tarifació social en l’àmbit del transport públic. En aquest sentit, es considera clau ampliar les bonificacions a determinats sectors de la població, entre ells els que tenen les rendes més baixes per tal que tothom tingui garantit el dret a la mobilitat i l’accés a un servei bàsic com és el transport públic.