Barcelona

Notícia

L’Estat espanyol deu 565 milions d’euros al Transport Públic de Barcelona


L’Estat espanyol deu 565 milions d’euros al sistema de transport públic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona a causa de la seva manca d'inversió en Barcelona i les seves rodalies. Aquesta situació obliga a l’Autoritat del Transport Metropolità a endeutar-se de forma preocupant posant en perill la qualitat del servei. A més a més, l’endeutament ha fet inevitable algunes retallades i ha provocat el progressiu encariment del preu de les tarifes del transport públic, afectant directament a les butxaques dels seus usuaris.

Què ha passat exactament?

El transport públic es finança parcialment: d’una banda, a través de les tarifes que paguen els usuaris, i per l’altra, a través de les aportacions que fan les diferents administracions. Des de la integració tarifària del 2001, el cost total del sistema de transport públic de l’ATM ha passat de 710 milions d’euros a 1202 milions d’euros, mentre que els ingressos tarifaris han passat de 324 milions d’euros a 499 milions d’euros.

Pel que fa les aportacions de les administracions públiques, aquestes han passat de 386 milions d’euros a 704 milions d’euros. Malauradament, i per contra, l’aportació de l’Estat espanyol al transport públic de l’Àrea Metropolitana s’ha reduït del 33% a un 16%. Així, la reducció pressupostària de l’Estat en aquest aspecte des del 2010 és d’un 43%. Mentre l’ATM cobreix aquesta mancança endeutant-se, el Consorcio Regional de Transportes de Madrid pot presumir de tenir un lleuger superàvit en l’exercici del 2011 i de rebre 33 milions d’euros mes que Barcelona.

Des d’ERC denunciem aquesta situació i reclamem que l’Estat espanyol compleixi i pagui el que ens deu. Esperem que ben aviat tinguem un Estat propi per tirar endavant nosaltres mateixos aquells compromisos i responsabilitats que el govern espanyol no compleix. El dret a un transport públic de qualitat és una peça fonamental de l’Estat del Benestar.