Barcelona

Notícia

El govern municipal rebutja desvincular la marca Barcelona de la marca Espanya


L’Ajuntament de Barcelona ha rebutjat el prec d’ERC+DCat+RCat que demanava que la “marca Barcelona” es desvinculés de la “marca Espanya”. La coalició que formen ERC+Dcat+Rcat fa mesos que reclama que Barcelona s’independitzi de la “marca Espanya” perquè entén que aquesta representa un “llast que perjudica i afebleix la projecció de la ciutat al món”, tenint en compte que “el més prioritari és atraure inversors per lluitar crear llocs de treball”.

El regidor Laporta, que ha defensat el prec en la Comissió de Presidència, ha argumentat que “en aquests moments la marca Espanya penalitza aquelles empreses que es troben en una situació econòmica bona creant desconfiança cap els mercats exteriors”. La tinent d’alcalde Sònia Recasens (CiU) ha desviat el tema dient que l’estratègia de la marca Barcelona s’inscriu en el marc de Barcelona Growth per projectar Barcelona en el context econòmic i de negocis i ha afirmat que “existeixen estudis infinits sobre la marca i no tots en el mateix sentit”. 

Laporta ha insistit que “no és incompatible projectar i posicionar Barcelona en un marc de negocis amb el fet de desvincular-nos de la Asociación de Marcas Renombradas Españolas”. Els independentistes recorden que “moltes empreses afirmen que la «marca España» els penalitza malgrat l’empresa estigui en una bona situació econòmica i de producció, malgrat oferir operacions financeres interessants: «es considera España un país on no s’ha d’invertir, hi ha una gran desconfiança».

Fins i tot ha citat Daniel Gros, director del laboratori d’idees CEPS que afirma que la imatge d’España ha patit una forta davallada «per la mala política comunicativa del govern espanyol, pel sanejament poc transparent de les entitats financeres, pels nivells de l’atur...». Així, amb la no-acceptació del prec, l’Ajuntament de Barcelona seguirà formant part de les “Marca Renombradas Españolas”, l’ens que regula les marques que hi són adherides, com ara “Barcelona”.

La marca Espanya perjudica els interessos de Barcelona

Si a finals de l’any passat ja va sortir un estudi d’ESADE on es feia palès que la “marca Espanya” afebleix la “marca Barcelona”, durant els primers mesos del 2013 són diverses personalitats i organismes d’arreu del món que han posat de manifest els problemes que genera la marca estatal. Exemples:

- El New York Times deia el dia 3 d’abril, fa pocs dies: «corruption cases have shaken virtually every public institution in Spain».

- El Ministro de Exteriores y Cooperación, José Manuel García Margallo ha afirmat vehementment que «La imputación de la Infanta no beneficia a la marca España». El Ministro afirma que la prima de risc espanyola allunya les multinacionals de l’estat espanyol, i que els darrers anys la «marca España» va enrere: «somos un país agradable para vivir, pero difícil para trabajar». Pel Ministro és prioritari recuperar la confiança perduda en la «marca España».

- El Secretari General Adjunt de la OCDE i Ambaixador d’EUA va dir fa pocs dies que «ningú vol ser com Espanya. España tan sols val pel flamenc i el vi negre».

- Per altra banda l’empresa multinacional de branding FutureBrand ha publicat el seu Country Brand Index 2012-2013. És una de les classificacions de marca de país més reputades. En aquest estudi la «marca España» cau fins a la dinovena posició, de 25, perdent 5 posicions respecte l’estudi anterior.

- Moltes empreses afirmen que la «marca España» els penalitza malgrat l’empresa estigui en una bona situació econòmica i de producció, malgrat oferir operacions financeres interessants: «es considera España un país on no s’ha d’invertir, hi ha una gran desconfiança»