Barcelona

Notícia

Debatem sobre Educació: "El que garanteix la igualtat d'oportunitats és la qualitat de l'ensenyament"


“El que garanteix la igualtat d'oportunitats és la igualtat en l'accés i en la qualitat de l'ensenyament.” Amb aquestes paraules, el director de la Fundació Jaume Bofill i membre del Consell Assessor de Polítiques Socials i Familiars de la Generalitat, Ismael Palacín, que ha moderat Josep Bargalló, i introduïa un dels principals reptes que tenim com a ciutat i com a país: acabar amb el fracàs i l'abandonament escolar.

Des de la Sala Llibertat de la Nau Ivanow, i just després de les paraules introductòries de Josep Bargalló, Palacín ha qualificat de “colador” el sistema educatiu actual, ja que cada any es perden més alumnes que després no es recuperem ni reincorporen. En aquest sentit, l'aposta principal de Palacín per potenciar la permanència educativa és posar fi a la segregació amb polítiques de refundació. “A Barcelona hi ha un 15% d'escoles que qui pot no hi va. Hem d'agafar aquests centres i refundarlos, fer-los atractius. Si no, mai acabarem amb els guetos.”

Per la seva banda, el president de la FAPAC, Àlex del Castillo, ha destcat que, tot i que la mitjana de la ciutat en graduació de secundària és el 85%, hi ha diferències entre barris que ja supera el 20%. Fer una major inversió allà on fa més falta és un dels principals requisits que Del Castillo esmenta per acabar amb aquesta desigualtat i amb les escoltes estigmatitzades, així com sancionar a les escoles i als directors d'escoles que fan selecció de l'alumnat.

En el seu discurs, Del Castillo també s'ha mostrat partidari d'augmentar el nombre d'escoles públiques i reduir el nombre d'escoles concertades – ara mateix un 39% dels centres- i religioses, així com de fer trasvessament d'alumnes entre barris.

Finalment, tant el president de la FAPAC ha remarcat la necessitat d'aprovar l'existència d'una renda social garantida que asseguri que tots els alumnes tinguin accés als mateixos serveis i coneixements independentment del nivell adquisitiu dels seus pares.