Notícia
Gràcies a ERC, l'Ajuntament impulsarà una campanya a la ciutat, metro i autobusos, per promoure l’ús del català
- El govern municipal accepta el prec dels republicans per desplegar una campanya publicitària durant el 2026. La iniciativa inclou suports publicitaris i pantalles i vol animar tant catalanoparlants com aprenents i nouvinguts a usar la llengua
El govern municipal ha acceptat avui a la comissió de drets socials el prec proposat per Esquerra Barcelona que demanava posar en marxa una campanya institucional de promoció del català a la ciutat amb una presència destacada als metrobusos, pantalles i suports publicitaris de TMB, amb l’objectiu de revertir el retrocés del seu ús social a la ciutat.La mesura respon a les dades de l’Enquesta d’Usos Lingüístics de 2023, que mostren que, malgrat que pràcticament tota la població entén el català, només el 26,9% l’utilitza de manera habitual. Per la regidora Rosa Suriñach, “l'emergència radica en el descens de l'ús social, perquè mai hi ha hagut tants potencials parlants, però el percentatge no havia estat mai tan baix. Això es deu a que les persones que coneixen el català canvien de llengua perquè es considera que és de mala educació, però això pot esdevenir una forma de segregació davant de persones racialitzades. Mantenir la llengua garanteix l'accés social i a una vida plena”.
La republicana ha defensat també que “sovint s'oblida el paper del català com a llengua de promoció de les oportunitats i la comunicació pot tenir un propòsit ciutadà.”
El govern haurà d’elaborar la campanya durant el 2026 i garantir-ne una difusió sostinguda que se centrarà en tres eixos: Conscienciar els catalanoparlants de la necessitat de mantenir el català en les interaccions quotidianes, encoratjar les persones que estan aprenent català a parlar-lo sense por ni vergonya i transmetre a qui encara no el parla la importància de la llengua per a la integració i la participació plena.
Suriñach ha remarcat que Barcelona ha de liderar la recuperació de l’ús social del català a l’àrea metropolitana, que és on les dades són més delicades: "Barcelona ha de liderar l'aposta del país pel català". Amb aquesta campanya ERC vol fer créixer l’ús social del català amb gestos quotidians i des de tots els racons de la ciutat, per això s’estendrà a mitjans de comunicació, xarxes socials i suports físics, però tindrà un paper especialment destacat als suports de les estacions amb l’objectiu d’arribar a centenars de milers de persones cada dia i assegurar un impacte metropolità.