Notícia
‘Taxa Amazon’ en màxim 3 mesos: Esquerra en força el desbloqueig
Els republicans demanen que l’Ajuntament “protegeixi els barcelonins” de l’encariment del cost de la vida i “pressioni” el govern de l’Estat per intervenir el mercat elèctric i abaixar els preus dels carburants
Després de mesos de retard i dilacions, el govern de Barcelona haurà de presentar la seva proposta de ‘Taxa Amazon’, o taxa d’última milla, el mes de juliol gràcies a la insistència durant 3 anys d’Esquerra Republicana, que avui ha aconseguit els suports necessaris al plenari per forçar el desbloqueig d’aquesta regulació. Els republicans porten insistint en la necessitat de posar en marxa aquesta taxa des del 2019 per tal de compensar les externalitats negatives que genera el repartiment a domicili de les plataformes de comerç electrònics.“La taxa s’ha de presentar de forma immediata, sense més demores, per tal d’aturar el dumping comercial i les problemàtiques ambientals associades a Amazon i plataformes similars”, ha assegurat el regidor d’Esquerra Jordi Castellana. “El paper de les institucions és governar aquests fenòmens, no nomes administrar el dia a dia, i creiem que això no passa actualment a Barcelona, que no ha impulsat cap regulació sobre aquest aspecte”, ha afirmat, insistint en què cal que la ciutat “espavili”.
El text dels republicans, aprovat amb els vots de Comuns, PSC i Junts, també insta el govern municipal a preparar la ciutat per aplicar el més ràpidament possible la futura llei catalana que regularà el lliurament dels productes adquirits a distància. En concret, la proposició planteja que la ciutat elabori en també un màxim de 3 mesos una estratègia que inclogui, entre d’altres, un pla d’acció que contempli quants magatzems logístics i operatius haurà de tenir Barcelona per poder donar resposta a tota la demanda que genera el comerç electrònic i on haurien d’anar situats.
“Des d’Esquerra creiem que disposar d’una regulació específica que integri les noves fórmules de comerç electrònic en el marc normatiu existent considerem que és essencial” ha dit Castellana, referint-se a la norma catalana que s’està preparant. “A Barcelona, mentre anem fent proves pilot la ciutat és plena de furgonetes que operen amb total impunitat, generant contaminació i ocupant espai públic que hauria de ser pels vianants”, ha reblat el regidor.
Esquerra també ha demanat que el consistori augmenti la inspecció a l’estacionament pel repartiment dels productes, que l’Estat garanteixi la competència exclusiva en matèria de comerç a la Generalitat de Catalunya i que es vetlli perquè es compleixin els drets laborals de les persones repartidores.
Alamany crida a que Barcelona exigeixi l’Estat a i intervenir el mercat elèctric i abaixar preus dels carburants
“Defensin i protegeixin la ciutadania de Barcelona per davant dels partits, sense excuses, sense parlar de la Generalitat, d’aquest partit o d’aquell altre. És responsabilitat del seu govern posar la ciutadania de Barcelona per davant dels partits”. Són paraules de la regidora d’Esquerra, Elisenda Alamany, que ha preguntat al plenari per les mesures que el govern municipal està prenent per protegir als barcelonins i barcelonines dels impactes en el cost de la vida causats per la guerra a Ucraïna.
“La ciutadania demana un govern que s’arromangui i posi aquesta qüestió en el centre de les prioritats”, ha assenyalat la regidora. En aquest sentit, ha instat el govern de Comuns i PSC a demanar als seus col·legues de Madrid a “intervenir el mercat energètic” i a “plantar cara a l’especulació amb els carburants”. “Malauradament el govern de l’Estat continua claudicant davant les grans petrolieres”, ha apuntat.
“Els qui som progressistes hem de fer qualsevol pas que vagi a limitar els privilegis d’una minoria i a protegir la gran majoria de la ciutadania”, ha continuat Alamany,. "En qualsevol decisió política hi ha guanyadors i perdedors. La política és decidir com repartim els costos i beneficis”, ha sentenciat.
ERC recorda que ja va advertir de les “mancances” de la ZBE amb les seves al·legacions
Manca de full de ruta pel futur, iniquitat tècnica i social de la mesura i manca del seu impacte ambiental. Són les deficiències que Esquerra va assenyalar en les seves al·legacions a l’ordenança de la Zona de Baixes Emissions i que ha tornat a recordar avui, en la pregunta que ha realitzat al govern municipal sobre què pensa fer després d’aquesta sentència.
“Amb la Zona de Baixes Emissions, com tants altres cops, el govern municipal ha aplicat de forma desastrosa el que eren bones idees” “ha dit l’edil Max Zañartu, assegurant que el govern de la ciutat és “sospitós habitual en convertir bones idees en males pràctiques”. “Som conscients que calen restriccions al vehicle privat”, ha reconegut, “tanmateix cal que les restriccions no deixin ningú enrere”.
Finalment, Ernest Maragall ha llegit la Declaració de Mariúpol, una declaració institucional signada per tots els grups que demana que la UE pressioni el govern rus per obrir corredors humanitaris, que adopti polítiques de solidaritat i acollida i que s’aturi qualsevol transacció econòmica amb Rússia i Bielorrússia mentre l’exèrcit rus no es retiri d’Ucraïna.